Selama ini...

03 June 2010

Harus aku akui, Ya, selama ini, aku mmg tak berapa jelas dengan kisah perjalanan, dan hubungan atau hubungkait kisah para nabi dalam membawa ajaran agama Allah. Sungguh aku kurang ilmu, pernah aku bertanya dengan ustaz dan ustazah, namun..tetap tak clear...

Bukan aku tak pernah baca dan beli buku “Himpunan Kisah Nabi”, tapi, mungkin buku yg aku baca tu tak lengkap, atau mungkin juga kisah kisah dlm tu tidak di hubungkait kan dengan kisah nabi berikutnya.

Dan sejak peristiwa 12 aktivis kita yang di tahan oleh kaum laknatullah itu di perairan antarabangsa dlm misi kemanusiaan Gaza baru baru ini, baru lah aku tergerak dengan semangat yang membuak buak untuk mencari jawapan dengan menggoogle laman web yg berkisarkan sejarah Baitul Maqdis dan baru lah kekaburan dlm otak aku ni jelas...mengapa sehingga kini, pergelutan masih tidak berhenti.

Namun, hasil pembacaan aku ini, secara tidak langsung telah pun merungkaikan pertanyaan yg bersarang tanpa jawapan dlm otak aku ini. Di mana soalan demi soalan berkumpul menjadi hampir tepu setiap kali aku membaca certain surah dalam Al-Quran (tafsir nya), juga buku sejarah sekolah dan kisah Jejak Rasul di TV3. Contohnya kisah Nabi Yusuf dan adik beradik nya, kisah Maryam dan anak nya Nabi Isa, kisah Isra’ Mikraj, Kisah Babylon, Parsi, Rom yg tak jelas link nya. Antara soalannya ialah, kisah kisah ini berlaku di zaman siapa? Di mana, negara mana? Apakah connection nya kisah ini dalam surah ini dan sebagainya. Ya Allah, Subhanallah...Allah itu maha mengetahui dan susunan wahyu nya amat cantik.

In conclusion, Baitul Maqdis itu (yg umum umat Islam tahu merupakan kiblat pertama sebelum Masjidil Haram di Mekah) ialah merupakan tempat suci/mulia bagi agama Islam, Kristian dan Yahudi dan juga ajaran nabi nabi Allah di situ bermula dengan Nabi Daud kemudian anak nya Nabi Sulaiman dan seterusnya ajaran dari Nabi Isa. Dan Nabi Muhammad SAW juga pernah ke Baitul Maqdis pada malam Isra’ dan Mi’raj di mana malam itu lah, di perintahkan solat 5 waktu kepada ummat Muhammad.

Tanah Baitul Maqdis itu ialah tanah yang suci, penuh dengan pergelutan sejak dari zaman Nabi Daud lagi. Dalam buku teks Sejarah Dunia, korang ingat tak kisah Babylon? Kisah Nebuchadnezzar? Kisah Parsi? Kisah Rom?Kisah Pemerintahan Byzantine Constantine? Semuanya....adalah rentetan peristiwa yang pernah berlaku di tanah ini... Ops, Nabi Ya'akub dulu pun tinggal di Palestin bersama 11 putera nya, execpt Nabi Yusuf, sbb dia dah di bawa lari ke Mesir, di tempat Firaun.

Mode: Keep on reading...banyak lagi yg aku tak tau ni...

1 Comments for this entry:

Delima Merah said...

sebenarnya dlm perjalanan kisah nabi kita banyak yang keliru dan masih tidak faham

Enjoy