Kunci

11 June 2010

Aku kuar lebih awal dari biasa. Tak bersolek, tak tukar pampers Zara di rumah, tak nek kan dulu b4 kuar umah, demi utk jimat masa, agar smpi di umah baby sitter lebih awal dari biasa.

Tiba di bawah block umah ibu, park kereta, then tgk jam, Sempat!byk masa juge. Tukar lampin dia. Sua nek kat Zara, tapi dia tak nak. Dan terus bergegas ke umah ibu.

Sekali...teng teng teng..

Demam aku dah kurang, cuma sakit kepala dan batuk masih berbaki.
Aku beri salam.
Ibu jawab salam.

Sambil menarik pintu grill nye.
Tapi...

Eh alamak zu, grill berkunci...jap ye.

Cari...


Cari...


"Dik!!, mane kunci umah??" ibu tanye pada anak dia
"Tak tau!"
"Ish Zu, tunggu jap ye, akak pi cari jap..mana la dia nye ish"

Aku dgn Zara di tangan menuggu di luar grill nye...di koridor.. sambil dlm hati aku dah mula serabut risau...kang lambat lagi la aku ni..

"Zu, akak rasa suami akak terbawak g keje la kunci ni...cane budak nak g sekolah kang n. tak leh keluar?"

"oowh...hmm, tak pe lah...saya call la husband saya, hantar Zara lambat sikit"

"Ish jgn zu, sian zu nanti letih turun naik, lambat pulak nanti, kang punch card merah"

Dalam hati...memang pun...kes tak terduga yg sering menimpa aku yg suci ini...Allah menguji hamba nye yang terpilih utk menguji sejauh mana cinta hamba nye padaNya. Jadi...aku redha.

"Hmm...akak dah call dah abang akak?"

"Ni ha tgh call ni, tak dpt dpt, abang tu bawak moto, tak dgr la tu..."

Senyum kelat terukir kerana risau maksimum...lewat ke office amat perlu dielakkan...

Setelah beberapa kali call...baru panggilan berjawab...

Aku dah pun tunggu 15minit. Kalo drive ni dah nak smpi office dah ni.

"Ok zu, abg dah angkat, dia on the patah balik, sementara tu cuba zu panggil kakak sebelah ni, minta dia pegang Zara jap"

Aku ni tak yakin sgt bila bagi org yg tak kenal jaga Zara, walaupun 5 minit..malang tu tak berbau kata org...

Tapi aku dah lewat...jadi...aku terpaksa....bagi kat jiran sebelah sementara tunggu husband nye tiba...

Aku tawakkal..moga Zara ok...tidak ada apa2...

Aku turun ke ground dr tingkat 10, jam dah kul 8.23am....perasaan blame diri sendiri mmg melampau...mengapa sering perkara cam ni jadi...mula la aku terifikir bende bukan bukan nak mandi bunga la, nak minta air tolak bala la...minta jampi la huh....akhirnya...aku tetap redha...ini semua ujian Dia...

Dan...

Aku drive kereta mmg amat tak hengat, potong sana sini, mencelah...ish....dengan kepala berdenyut ni...laju...lajuuuu....

Finally....


Lewat juga!....namun Alhamdulillah....tak de ape ape terjadi sepanjang perjalanan.


3 Comments for this entry:

Manja@yah said...

Kan abg dah kata abg hantarkan..ayag terus la pergi, nanti kena marah lagi,

Delima Merah said...

terimalah segalanya ini dgn redha sambil beristifar pada allah,dia yang tahu hikmah disebaliknya.

Cik Benang said...

Sabar u ols, biar lambat asal selamat! Tu Papa dia nak hantarkan tu, OK la. Amik turn. ;))

Enjoy