Spoill btul la...

15 November 2008

~
Hari ni ku keje sorang sbb team mate aku El anak dia tak sihat. Selalu nye bila dia tak keje sure akan ade task yg menyebabkan aku pasti balik lambat punye. Biasa la tu bila keje utk 2 org dibuat oleh sorang kan. Ada comm yg kena buat, software yg pc aku ade hanya lah paint. Jadi nak edit script ayat ayat semua tu amatlah memakan masa. Fade-up guna paint yg melambat keje aku jadi aku guna power point, yg pasti size image tu akan BESAR...kang kalo aku post comm size besar kang, tak muat pulak mailbox org. Peh tu bising, akak jugak yg kene kan. Biarlah...

Hari ni balik kul 4.45, bas ofis akan betolak ke KL kul 4.50, 5 minit je masa diberi utk staff menshutdown pc, kemas meja, sign-out dan Q kat lif utk turun ke ground. Yang aku ni plak kul 3.30 td ada satu lg comm yg kene buat, aiseh...aku rasa tak dapek la nak balik 4.45 ni...kene le tunggu 2nd bus la jwb nye ni....tp the following bus will be arriving at 5.45...sejam lagi....ok la kan...at least aku dpt la nak siap kan bende yg aku patut setel kan hari ni...
Aku call hubby mintak izin balik lambat...tp dia marah waaaa....katanya ayg boleh blk lambat,tapi abg tak maafkan.Tapi ape boleh buat pun...sbb at that time 1st bus pun dah blah. ngam ngam 5.40 baru siap comm aku dan aku email ke staff. Tp still aku rasa size dia besar...tak dan dah nak kuruskan, biarlah.

Cepat-cepat aku lari turun ke bwh dan tunggu bas. Jam masa tu 5.48, smpi kat guard aku tanye mamat myanmar yg tak tau ckp melayu tu...

aku: 2nd bus dah jalan ke?
dia: de de de
aku: (ade le tu kot) ok!

aku tunggu punye tunggu dah kul 6.00, ish tak leh jadi ni. Kalo lambat smpi KL alamatnye lambat la smpi kat stesen STAR umah aku, dan kalau lambat bertambah membara la hubby aku tu kan. Aiseh! aku pun call kakak kakak tingkat 3 yg biasa naik bas kedua...

aku: kak yan, akak dh blk ke?
k.Yan: haah, akak dh blk dah...awak tgu 2nd bas ke?
aku: haah...
k.Yan; td akak bg tau driver tak payah amik sbb kitaorg semua dh blk awal...rasa nye dia tak dtg
aku: haaaahhhh? ate cane sy nak blk ni...teksi mana ade
k.Yan: awak call la driver ye ni no dia 012xxxxxxx
aku: okeh tq!

Whatt!!! cane nak blk neyyyyyyy! hadoi laaa..tu la ingkar lg ckp suami...dh dia pesan jgn blk lambat...tetap nak blk lambat, kalau nk kira keje tu smpi bila pon tak habis! arrgghhhh.... tak pe tak pe...cool...cool...kita call Kak roNa, dia ni suka naik teksi, g giant pun naik teksi...bukan tak de kereta sendiri...tp saje nak org bwk dia..hehe...and aku dpt no pon teksi tu...tapi malang nasib hambe....tak de sape yg angkat call aku...maybe semua teksi tak available....tak leh jadi...nampak nye aku totap kene call driver bas.

aku: alo, u ada dtg tak ni, sy dh tgu lama ni
dia: ha?u tak blk lg ka...ok ok sy dtg skrg..tp lambat lg mau sampai ni...
aku: tak pe la, drpd sy tido sini baik sy tgu je awak...

15minit lepas tu dia sampai, aih....kata lambat lg...

dia: u mau saya hantar kat mana ni?
aku: entah..hmmm
dia:lu rumah mana?
aku:bdr tsk sltn...u hantar sana terus boleh eheh
dia: ha, itu mana tempat, tak penah dengar pun..
aku: dkt dgn bdr tun razak
dia: itu pun tak tau la...mana punye area tu
aku:sg besi area
dia: haiya...situ manyak jauh ma...
aku: camni la...hantar I kt komuter Bt 3
dia: ok..situ ok..

Dia pun drive kete dia....terus keluar dr kwsn ofis aku, smpi dkt kilang POh Kong dia tanye blk...

dia: stesen komuter batu 3 tu dekat mana ha, lu tau ka?
aku: tak tau...
dia: haiya, saya pun tak tau...kalau u tak tau mcm mana lu tau nama stesen tu
aku: wakaka penah dgr la...ade dulu nampak signboard...
dia: haiyah..mcm mana ni....ikut mana jalan ni...(tp kereta dia tetap la berjalan)
aku: kalau tak silap dkt dgn kilang gula CSR, u tau kilang gula?
dia: kilang gula sy tau....kalau dekat itu kilang...saya tau boleh ikut ini jln
aku: ok cun

Terus dia drive sampai kat simpang ke federal, sampai ke susur nak masuk KESAS. Sambil tu sembang la..ntah hape hape ntah sembang nye.

Sekali tak jumpa-jumpa jugak signboard stesen komuter batu 3. Jam dah kul 6.30...ni alamatnye aku for sure tak kan sempat sampai ke Tsk Sltn by 7.15 cam selalu...mesti nanti abg tanye kenapa sampai lambat, tak kan aku nak membuka pekung di dada yg aku tak blk naik STAR, tak kan plak aku nak bg tau yg aku naik kereta yg dipandu oleh jejaka Cina? habis...mampos aku....dan tak kan aku nak bg tau yg aku ni tak naik bas kedua sbb bas kedua tak wujud pada hari ini?Pasti dia membebel panjang non-stop...aya ma pa...tak pe...sabo...ni nama nye kene tanye org kat mana stesen tu..

aku: kita tany org nak..
dia: mau tanya sapa ha? sini tak de tempat boleh berenti
aku: tu sana ada esso, kita tanye org kat esso
dia: ok!

Samapai ESSO ada awek Indon tgh jual jambu

aku: i turun tanye dia eh..
dia: tak pe takpe...saya turun tanye dia..
awek indon: stesen komuter ya? awak jalan lurus...sampai lampu merah, awak masuk kanan, lepas kanan awak masuk kiri...lepas tu awak terus...

Jadi kitaorg kene U-turn, dr jauh aku nampak traffic light tu, tapi lampu dia hijau...tak merah pon! hihih. Kami ikut direction minah Indon tu (yg aku malunye, awat org Mesia sendri tak tau tempat kat negara sendiri, awat la org negara luar plak yg lebih arif ni?bahaya ni), tapi tetap tak jumpa apa apa signboard stesen komuter kat situ. Nasib baik driver ni cekap, dia masuk satu tempat parking lot yg mmg byk kereta, terus dia drive kete ke depan....betul! mmg ada stesen komuter tu kat situ....hahahaha....aku boleh balik yey! tapi jam dah kul 6.45, wahai telinga, bersiap sedia la engkau utk mendengar syarahan!

Boleh dikira berapa kali aku naik komuter, jadi tak berapa ingat laluan masuk dia, aku ada TnG card, so aku tak payah Q nak beli tiket, tapinye aku tak jumpa laluan masuk, laluan keluar aku nampak! Aku tanye la mamat yg keje kat situ, dia kata "sana, sana". Sana mana ntah, jadi aku pun jalan le ke depan sikit kot ada tangga kat situ...tak de pun tangga, pagar ada la...
aku patah blk ke tmpt org keluar dan beratur kat situ...org punye la ramai...hadoss..rupenye laluan masuk nye sblh je dgn laluan keluar, ada 1 je laluan keluar dan 1 laluan masuk...ape sikit beno, patut la Q nye panjang. Dah aku sentuh kad TnG aku, tp palang nye tak terbukak pun, aku sentuh lagi, tak bukak jugak, rupenye kene tolak sendiri palang tu...ape daa...

Aku naik tangga utk ke seberang lane, sbb belah yg aku masuk tu lane nye ke arah Klang, aku kene ke sebelah sana utk ke arah... mana ntah! haha

Aku tunggu...tunggu dan tunggu...jam dah kul 7.00, kat tiang tu ada jam digital pakai LED, tertulis kat situ "SENTUL"...hmmm...Sentul? maknenye komuter ni tak terus ke Tsk Sltn...ni mesti dia transit samada kat Mid Valley atau KL Sentral...nampak nye makin lambat la aku nak sampai....7.15 baru train sampai, masa tu org bertambah la ramai....terpenyek penyek aku nak masuk dlm komuter tu....yg ramai nye kap lam ya nga...bau perghh....tok sah tanye...

Betul sangkaan aku, sampai kat KL Sentral baru driver train tu announce "penumpang ke Rawang dan Seremban, sila turun di KL Sentral, train ini akan meneruskan perjalanan ke arah Sentul"....aku turun kat KL Sentral, jam dah 7.35, aku terus ke opposite platform. Tp rasa cam lain macam...ape ntah aku tak tau...maybe aku risau kan abg... aku harap dia tak call aku skrg sbb sure boleh dgr pengumuman yg macam kat airport, nanti mesti dia tau aku kat komuter.
Kebetulan ade pegawai komuter wanita lalu depan aku..aku tanye nak ke Tsk Sltn kat sini ke tunggu?, dia kata adik kene naik escalator, pergi ke seberang sana...ha? aku dah la pakai kasut tumit tinggi fully covered yang keras dan sakit ni...kaki aku mmg dari tadi dah menggeletar nye sbb kene berhimpit-himpit. OK aku naik escalator, berlari kat lantai kaunter tiket komuter kl sentral atas tu, peh tu turun balik terus ke platform no 6, terus ada announcement " train ke Seremban akan tiba di platform no 6 dalam masa 10 minit..." maknenye kul 7.45 baru aku leh naik train....orang ramai ni...so aku kene Q terus ke depan ni...tak leh nak jadi baik ni...aku memboloskan diri Q kat line depan...cun, train sampai on time...tp kali ni train lebih padat dari tadi, believe it or not, kaki aku tak jejak pun atas lantai train, sbb org blkg dok tolak tolak, org depan dah dekat betul tang hidung aku, nasib baik yg himpit aku semua pompuan, kalo laki...dosa aku...tiba kat stesen mid valley, ade org depan aku nak bangun nak turun. Fuh lega, nampak nye aku la yg kene duduk...lega kaki aku...elok peh tu abg call
"ayang dah kat mana?(manje je bunyi dia)",
"ayang kat dlm train dah ni",
"ayg sampai berapa minit lagi ni"
"10 minit kot"
"ok bye"
hah...lega..bunyi nye abg tak marah...sampai kat stesen Salak Selatan, aku dah ready bangun sbb kalau lambat bangun, sure aku tak sempat keluar...org ramai nak turun situ...
Aku selamat sampai kt stesen Tsk Sltn sharp kul 8.00, alhamdulillah. Aku call abg ...dia dah sampai pun kat stesen STAR, tp sbb ada feeder bus kat situ, so dia tak boleh nak kedepan kan kete dia...

Abang tanye kenapa lambat....aku kata..."Jammed!" and amazingly...abang tak marah pun...saaayang abang! tq sbb memahami ayang...Sampai kat umah kul 8.15 malam...

3 Comments for this entry:

Chik chuMeLL said...

haaa....gitau yob!!..hahahaa

kuehbangkit said...

arrg,ssshhh!!!takots!!

Manja@yah said...

hi!seems like an unexpected journey huh? ;-)

Enjoy