Gulai Lemak Udang Sempoi punyer

16 November 2008

~
Weekend cam ni syok kalo masak and makan bersama dgn hubby hehe!
Ape nak masak ni ye?
hubby kata sakit perut, aku ingat nak masak tomyam udang je...tapi dia nak gulai lemak pulak.
Ok lah...gulai lemak udang pun sedap jugak...
ni lah hasil masakan tengahari aku di hujung minggu


Tak sangka sedap jugak aku masak hak hak hak! sebab nye habis tak tinggal, kuah pun sapan.

Resepi Lemak Udang Sempoi Zue:
0) 2-3 sudu besar minyak masak
1) 7-9 bijik cili api color hijau
2) 1 btg serai di titik(ketuk)
3) 1 biji bawang besar
4) 2 biji bawang putih
5) 10 ekor udang galah
6) 2 sudu cili giling merah
7) santan 1/2 bijik kelapa
8) 2-3 cawan air (ikut suka nak pekat ke cair)
9) 1-2 sudu teh kunyit(ikut tahap kekuningan yg anda suka)
10) garam secukup rasa
11) 1 keping asam gelugor

Senang aje cara2 nye,
a) Panaskan minyak dlm periuk.
b) Setelah minyak dh panas, masukkan bahan no 1-4 tumiskan mereka
c) Tuang santan yg dicampurkan dgn air kedalam periuk
d) Kemudian tabur kan kunyit dan cili giling
e) Masuk kan udang dan kacau sebati
f) masukkan garam secukup rasa dan asam gelugor

Kalau rasa nye seperti ada yg tak kena sila refer kepada saya!
p/s: bagi yg bakal berkahwin terutamanya CEERA,sila lah mencuba resepi tersebut untuk menawan hati En. Ci*** hehe....sure one day En. Ci*** akan sihat seperti hubbyku hehhehehe

1 Comments for this entry:

Toko Online Kalistajaya said...

wh mantaaap gan..

Enjoy