Zahra di NICU

21 July 2009


Zahra di NICU 17-21.7.2009

Jumaat pagi di wad Intan HUKM, nurse mandikan Zahra, mula mula on the way ke bilik mandi baby dia ok je, senyap je, tp bila dah smpi kat bilik mandi dia menangis, sejuk kot! ummi angkat dia bagi kat nurse yang mandikan, senyap pulak dia rupenye dia suka mandi air panas.

Lepas mandi ummi susukan dia, tapi 1st day, memang susu badan tak de sangat, setitik pun tak sampai, jadi ummi mintak kat nurse susu instant. Nurse mula mula tak beri tetap nak suh ummi breast feed. Jadi ummi try teruskan breast feed Zahra sampailah Zahra terlena.

Tak lama pas tu doktor bayi datang untuk check baby baby yang baru lahir termasuk Zahra. Tiba turn Zahra, doktor tu kata Zahra nampak cam ade kuning sikit. Jadi doktor minta izin ummi untuk cek darah Zahra, ummi ingat kan sikit, tapi rupenye sampai 4 tabung, ummi tak tahan sedih bila dengar Zahra nangis, kuat,mesti sakit, ummi yang kena amik darah 2 tabung pun sakit, inikan pulak Zahra yang belum pun berumur 1 hari. Ummi nangis meleleh leleh air mata ummi, nurse yang bertugas nampak ummi nangis. Ummi terus cakap kat doktor tu nape amik banyak sangat? Doktor tu kata untuk cek platlet darah merah anak.

Ummi tak tahan tengok nye, jadi ummi balik ke katil ummi. Rupenya opah dah ade kat katil ummi, opah datang kejap nak hantar breakfast kat ummi, terus ummi nangis kat opah bagitau yang Zahra kena amik darah 4 botol. Ayah pun datang jugak masa tu. Jadi sepanjang hari tu Zahra kena stay dalam satu bilik berlampu biru. Lepas tu ummi berkeras mintak susu formula dari nurse, baru la nurse tu bagi.

Jam 6.30pm, Ayah memang ada temankan ummi, masa tulah nurse datang bagi tau Zahra kene kuning. Yang mana kuning yang di ditect dalam masa 24 aka berusia sehari adalah tidak normal. Bila di explain oleh doktor bayi tu, baru ummi dah ayah tau yang kuning Zahra disebabkan oleh ABO incompatibility symptom. Ummi darah O+, Zahra B+ (ikut ayah). Jadi malam itu juga Zahra di masukkan ke NICU jam 8.30pm. Ummi nangis teresak esak. Kejap je ummi dapat tido sama dengan Zahra.

Ummi mungkin boleh discharge hari ni (Sabtu), Zahra belum tahu lagi. Jadi setelah diperiksa tekanan darah ummi, perut ummi, kencing berak dan juga luka jahitan, ummi terus turun ke NICU sorang. Lepas tu Ayah datang untuk ziarah ummi dan Zahra. Sedih bila doktor di NICU bagi tau SB Zahra naik lagi....sedih nya....ummi nangis...

Ayah pun sedih tapi ayah tak nak tunjuk kat ummi..ummi tahu.

Ummi selepas breast feed Zahra di NICU
Lepas tengok Zahra, ummi naik semula ke wad ummi, dan doktor kata confirm ummi boleh balik hari ni. Tapi kene tunggu surat dan bil dari nurse dulu.

Lebih kurang pukul 4 ptg, baru ummi boleh balik. Tinggal la Zahra sorang di HUKM. Babai sayang, cepat baik ye! jangan naik lagi SB tu. Ummi sayang Zahra...

Sampai je di rumah, ramai yang menunggu Zahra rupenye, Ayah Yeop, Mak Long, kakak amani & che in, ayah nyah sekeluarga, pak su icam dan mak cik idam. Tapi ummi je yang balik sorang.

SB Zahra turun naik sampai la hari ke 5, bila SB Zahra turun dari 304, 301, 227 dan 220, jadi ada doktor pakar yang buat round cek Zahra. Dia beritahu yang Zahra boleh discharge hari ni (Selasa). Ummi dan ayah gembira sangat. Setelah bil semua siap, ummi dan Zahra di bawa pulang oleh Ayah dan ditemani oleh mak cik idah dengan rasa syukur. Alhamdulillah.


0 Comments for this entry:

Enjoy