Wakil aka "Lelaki Ini"

04 February 2008

ha...akhirnya lelaki ini menulis blog, al maklum la empunya blog ini ada masalah sikit untuk update blognye, so dengan serba upaya lelaki ini tolong la, ada la nak ceritakanlah sedikit kenape empunya blog ini tak dapat nak update blog yang disayanginya ini... ish...ish.. sedih lelaki ini, bukan sedih ape... sedih sebab dengar wanita ini merungut...tak leh update la ...tak boleh nak bukak la.... sakit telinga ini mendengor nyer, so untuk lebih memberi penerangan kat sini biar saya sebagai lelaki ini aka system engineer menerangkan sedikit tentang ilmu-ilmu alam cyiber.

Biasanya la kan dalam kerja seharian kita tak perasan dalam diam kita ini diperhatikan, pernah tengok citer Enemy of the State lakonan Will Smith, so dalam citer nie semua network atau phone call boleh dimonitor oleh pihak berkuasa, kita tengok macam tak logik tapi sebenarnya ia ada. Ok lah berbalik kepada kisah wanita ini yang tak dapat nak update blog nyer. Saya akan terangkan secara term and regulation dulu.

Pernahkan anda merungut network anda slow, mesti pernah kan? Macam2 perkataan la keluar, kura la, penyu la.... ada yang kata network nie lembat cam sibut ba** la, hu..hu... itu yang anda cakap, bagi pihak admin network dah lali dengan ayat tersebut, so pekakkan telinga la setebal 13.5 inci. kui...kui.... but, jika bos besar yang merungut ( bukan bos badan besar, itu bonzer) kira tahap manager ker, ceo ker, cto ker. So admin network nie tiba-tiba rasa wujud batu karang dalam pundi kencing, takut... bukan aper nanti nak bagi alasan ape? tak kan nak cakap kapal langgar kebel kot, putus kabel kat laut, maunya bos suruh pergi pasang balik, tak meraung tengah laut cari kabel....kah...kah.... tapi bukan begitu ceritanya sebab dia takut. Cerita dia cam nie, bila proposal network dibuat diaorang dah kaji penggunaan, keperluan dan keupayaan kos.
So dalam kajian tersebut dia dah bahagikan kegunaan network, untuk system, untuk email, untuk http request dan sebagainya. So admin nie kena monitor supaya keperluan network ini dapat dipenuhi. Bayangkan kalau hujung bulan HR nak masukkan data dalam sistem gaji pekerja, tapi network slow, alamatnya tak masuk gaji la pekerja...lagi teruk admin network kena marah. kui...kui.....

So, untuk mengelakkan pekara ini dari belaku biasanya pihak network akan pasang network monitoring system, dengan system ini network dapat dikawal. Contohnya katakan network ada 4 MB, so bahagikan untuk system HR 1MB, Server Getway 2MB, Http request 1MB. Biasanya cam tue, so ini bermakna web kita hanya boleh guna 1MB jer, kira cam nie la, ader highwat 4 lorong, setiap lorong ader divider so lorang pertama hanya untuk lori sahaja, lorong kedua untuk kereta sahaja, kira cm tue la, sebab dari akibat tersebut http request atau web tinggal sedikit iaitu tinggal 1MB sahaja untuk buat searching atau sebagainya. kat sini la belakunya kesesakan, sebab aper????? kita berbalik kepada citer asal.

Sebab kita komen network slow, network cam sibut, sebab benda ini la. dekat http dah congest dengan request, contoh yang menybabkan congest adalah user masuk youtube la, webtv la, tv3 la, frienster la, blogspot la dan macam2 lagi tak related dengan kerja utama diwaktu office hour, so bila ada user tengah nak search benda penting kat web slow, kerja jadi lambat sebab ada kawan kita nie tengah streaming video kat web, aduh ...payah kerja jadinya, network admin kena tibai lagi, network slow cam kura, baik ambik kura jadi network admin, pedas..pedas...so untuk mengelakkan pekara ini berlaku kita sebagai network admin mesti menggunakan teknologi... monitor semua http request, tengok request kemana paling tinggi, kalau link itu memang tak related dengan kerja kita block, so user tak boleh bukak...kih...kih...kih..... suka network admin, so untuk cover network admin print la senarai http request yang selalu pekerja masuk, yang lebih mengembirakan network admin adalah dia dapat tengok by user, user ini suka g maner, dia bukak aper....teng..teng...privacies pengguna tidak lagi menjadi rahsia...

Kalau nak tahu network admin boleh tengok live apa yang berlaku dekat monitor pengguna bila bila masa. Jadi, dengan penerangan diatas terungkai la kenaper wanita ini tidak lagi dapat update blog, sebabnya network admin telah memblock access ke blogspot, dengan hati girang lelaki ini ketawa dalam hati...padan muka....kah...kah... saper suruh bukak time kerja. Tapi lelaki ini tahu wanita ini komited dalam kerja, dia buka time lunch dan time orang balik kerja sahaja.. insyallah... kerja elok2, ikhlas dalam berkerja pahala yang kita terima... kekal keakhirat kelak insyallah......amin wasalam.

3 Comments for this entry:

Chik chuMeLL said...

xbest langsung la citer LELAKI INI..dh la slh eja..lembab la bukan lembat..haha..then nape ade "kui..kui..keh..keh"?xklaka pn..kuehbangkit gak best wat citer..hehe...
JANGAN MARE YE LELAKI INI....
(",)

Super Nia Hana said...

wahhh finally lelaki ini bersuara...selalu dengar wanita ini je membebel psl lelaki ini..ahahahaha

**watashi masih teringat cite2 hangin wanita ini kt lelaki ini
ahakssss
so cute!

Ceera said...

eh eh... ko ke zul

wakakakaka...

Enjoy